Tuesday 8 October 2013

Akauantabiliti: Malaysiakini wajar duduk depan cermin nilaikan diri


Beberapa hari ini isu Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menegur wartawan Malaysiakini dalam satu sidang akhbar, jumaat lalu telah mendapat perhatian pelbagai pihak terutamanya pembangkang. Hebatnya teguran Zahid Hamidi itu, hingga memaksa "big bos" Malaysiakini iaitu Premesh Chandra dan Steven Gan keluarkan kenyataan. Menariknya kedua-dua bos Malaysiakini itu telah mengingatkan menteri bahawa adalah menjadi tugas wartawan untuk memastikan akauntabiliti mereka yang dipilih untuk memegang kuasa.

Bunyinya memang cantik. Tetapi mengapa hanya dari sebelah pihak sahaja. Cuba tanya kalangan wartawan yang pernah menghadiri sidang akhbar Anwar Ibrahim. Sudah berlaku banyak insiden dimana Ketua Pembangkang itu bukan sahaja tidak menjawab soalan tetapi cuba menyindir dan mempermainkan soalan wartawan bila soalan panas dituju padanya. "You ulang I saman" itu antara kata-katanya yang yang cukup popular selain sindiran beliau yang standard terhadap wartawan yang bertanya soalan sebagai ejen UMNO.

Semua orang tahu sejarah malaysiakini dan dari mana mereka mendapatkan dana Klik Sini Mereka sememangnya cukup bijak memutar belitkan berita seolah-olah apa yang disampaikan oleh mereka adalah maklumat eksklusif  yang kerajaan tidak mahu semua rakyat tahu. Tapi hakikatnya mereka ini semua AUTA saja. Maka sebab itulah jika pengasas Malaysiakini, Premesh Chandra dan Steven Gan ingin meminta akauntabiliti dari orang politik mereka perlu duduk lama depan cermin untuk menilai diri.

No comments:

Post a Comment