Tuesday 12 June 2012

Tun Mahathir Dilantik Sebagai Penasihat Ekonomi Yaman: Mengapa Tidak Anwar Ibrahim?


Perdana Menteri Yaman Mohamed Salem Basendowah mempelawa bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Mahathir Mohamad menjadi penasihat ekonomi khas negara itu. Kedutaan Besar Malaysia di Sana'a telah mengesahkan dan Dr Mahathir dijangka akan berkunjung ke Yaman dan mengadakan pertemuan dengan pemimpin pemerintah dan pembangkang, pegawai kanan kerajaan serta seorang pegawai Bank Dunia.

Beberapa penyokong kuat pembangkang dilihat tidak senang dengan pengiktirafan negara Yaman kepada Tun Mahathir kerana bagi mereka Anwar Ibrahim dilihat pemimpin dari Malaysia yang paling layak menjadi penasihat ekonomi berbanding Tun Mahathir, ciri-ciri kepimpinan dan juga model Buku Jingga sudah pasti mampu membangunkan negara seperti Yaman berbanding model pembangunan yang dibuat oleh Tun Mahathir dan Barisan Nasional.

Abu Ubaidi hanya mampu tersenyum serta memikirkan bagaimana buku Jingga boleh dijadikan model ekonomi yang boleh dicontohi oleh negara luar? atau mereka ingin melihat Anwar Ibrahim memberi tunjuk ajar bagaimana mengurus tadbir kewangan agar dapat disalurkan kepada kroni secara sistematik sepertimana beliau mengkayakan Azmin Ali dan kroninya.

No comments:

Post a Comment