Friday 14 October 2011

Kebaikan Kita Dinodai


Ada tiga senario yang berlaku pada minggu ini. Pertama, Kedutaan kita di Jakarta diserang sekali lagi oleh segelintir rakyat Indonesia yang marah kononya wilayah mereka di sempadan Kalimantan 'dicuri' oleh Malaysia. Kedua, ialah kegiatan penyeludupan manusia dalam but kereta di Utara Semenanjung, yang mengambarkan betapa makmurnya Malaysia di kalangan pendatang asing, termasuk jutaan rakyat Indonesia. Ketiga penyeludupan dadah yang dibenteras saban hari oleh pihak berkuasa yang sering melibatkan rakyat Iran, Nigeria dan Laos. 

Pendek kata, negara kita cukup makmur dan syurga bagi rakyat asing. Pendatang asing di negara ini kini sudah menjadi satu gangguan yang amat sangat. Di Indonesia, wilayahnya dijagai dengan begitu ketat. Rakyat Malaysia yang terlebih tinggal (adalah sorang dua) terus disumbat ke penjara, tiada kompromi. Itu tidak lagi nelayan kita yang ditahan dalam garisan sempadan laut yang tidak jelas. Di Malaysia, beribu-ribu rakyat Indonesia tinggal haram dan kemudian dibersihkan melalui proses pemutihan. Namun kebaikan hati kita, dinodai dengan balingan batu ke arah kedutaan kita. 

Renungan Abu Ubaidi : Jangan merosakan hubungan yang sudah terjalin sekian lama, ayuh kita rapatkan hubungan dan jangan ikut emosi kerana hakikatnya kita saling memerlukan antara satu sama lain.





No comments:

Post a Comment