Thursday 22 November 2012

Mengapa DAP takut dengan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

Kenapa pembangkang seperti Tony Pua merasa tergugat sangat dengan Syed Mokhtar ?. Kenalan saya yang sekarang bekerja di Malaysian Mining Corporation amat mengagumi 'business acumen' Tan Sri. Beliau sangat 'shrewd', low profile dan amat mementingkan kebajikan pekerja.

Perniagaan yang diamanahkan kepada beliau semuanya perniagaan yang sedia ada dan sudah pun mempunyai kumpulan pengurusan masing masing. Syarikat syarikat tersebut cuma mendapat suntikan baru dalam bentuk pengurusan strategik, modal tambahan, pengukuhan pasaran dan kolaberasi synergy antara syarikat syarikat yang diuruskan dibawah satu pengurusan induk.

Syarikat pembuat roti, pengimpot beras, pembuat kereta, syarikat insuran, pelabuhan dan sebagai nya mempunyai kepentingan strategik kepada ekonomi negara. Namun semua syarikat tersebut adalah bebas dari segi kebergantungan perniagaan antara mereka dan sekiranya perlu dimerdekakan atau gagal sekalipun tidak akan membawa kesan kepada syarikat syarikat yang lain.

Syed Mokhtar juga adalah seorang dermawan dan 'philanthropist'. Beliau menubuhkan Yayasan Al-Bukhary khusus bagi tujuan menjalankan aktiviti aktiviti dakwah dan kebajikan. Dilapurkan keuntungan dari perniagaan beliau disalurkan untuk kebajikan melalui Yayasan ini.

No comments:

Post a Comment