Tuesday 16 October 2012

Peranan Malaysia Disebalik Penubuhan Negeri Bangsamoro


Setelah berjuang sekian lama, pihak kerajaan Filipina dan Barisan Pembebasan Islam Moro (Moro Islamic Liberation Front atau MILF) akhirnya bersetuju berdamai menerusi satu Kerangka Persetujuan Perdamaian Mindanao, yang ditandatangani secara formal pada 15 Oktober 2012 di Istana Malacanang, Manila. Persetujuan ini diumumkan oleh Presiden Benigno Aquino pada sidang akhbar di Manila, Ahad lalu.

Perjanjian damai telah diusahakan sejak berdekat lalu, di mana Malaysia memainkan peranan penting sehingga tertubuhnya dengan rasmi Wilayah Autonomi Bangsamoro. Sudah tentu fokus utama selepas ini ialah meningkatkan kedudukan sosioekonomi bangsamoro yang sekian lama ditindas dan amat dahagakan pembangunan.

Malaysia sudah lama memainkan peranan penting dalam mewujudkan keamanan serantau. Masih ingat lagi bagaimana idea Almarhum Tunku Abdul Rahman untuk menubuhkan OIC dan akhirnya OIC memainkan peranan sebagai jurucakap kepada negara-negara Islam walaupun tidak segagah Kesatuan Eropah.

Begitu juga dengan terjahan Dr Mahathir dalam persidangan PBB dan OIC yang mengutuk keras kekejaman Israel terhadap Palestin sehingga bikin seantero dunia bergegar. Sekarang legasi ini diwarisi oleh Datuk Seri Najib Tun Razak. Baca lanjut klik SINI



No comments:

Post a Comment