Monday 28 April 2014

Wakil Rakyat DAP Mahu MB Buktikan Air Lombong Tidak Beracun!



Anggota Parlimen Klang daripada DAP Charles Santiago mendesak kerajaan Selangor mengeluarkan laporan Jabatan Kesihatan berhubung air daripada lombong yang disalurkan ke Sungai Selangor bagi menghadapi masalah kekurangan air.

“Laporan itu patut memperincikan kandungan kimia termasuk pencemaran atau kandungan toksik, jika, ada daripada pelbagai lombong,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau merujuk kepada pelan kecemasan mengepam air daripada lombong terbiar bagi membekalkan air ke lori rawatan ekoran aras Sungai Selangor dalam keadaan kritikal.

Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim sebelum imi menjamin kaedah itu selamat ekoran lombong itu tidak digunakan untuk jangka masa lama dan Jabatan Kesihatan tidak mempunyai sebarang kebimbangan keselamatan berhubung langkah itu.

Santiago bagaimanapun berkata, beliau menerima banyak aduan daripada kumpulan profesional kesihatan yang tidak yakin dengan jaminan itu.

“Terdapat kebimbangan lombong terbiar itu tahun demi tahun menjadi tempat mendapan pencemaran dan kandungan toksik termasuk bahan radioaktif.

“Kebanyakan takungan lombong tidak diurus atau dirawat untuk pemulihan,” katanya.

No comments:

Post a Comment