Thursday 18 October 2012

Suaram: Tidak ada perbicaraan Scorpene


Diasak oleh wartawan akhirnya Pengarah Eksekutif Suaram, Cynthia Gabriel mengaku tiada perbicaraan kes Scorpene di mahkamah Perancis sepertimana yang cuba digembar gembur selama ini.

Cynthia Gabriel seperti dilaporkan Antarapos sebaliknya menyalahkan media tempatan yang salah tafsir kenyataannya, sedangkan dia mendakwa tidak pernah mengeluarkan kenyataan berlakunya ‘perbicaraan’ kes tersebut di mahkamah Perancis.

“Semua kenyataan yang dikeluarkan sebelum ini oleh Suaram menggunakan perkataan ‘siasatan kehakiman’ dan ‘penyiasatan’.

“Tidak pernah Suaram menggunakan perkataan “perbicaraan” dalam kenyataan kepada umum sebelum ini,” katanya kepada pemberita.

Cynthia yang dilihat cuba mempertahankan SUARAM berkata, setakat ini hanya aduan tentang pembelian kapal selam Scorpene telah dibuat kepada mahkamah Perancis agar siasatan lanjut dapat dilakukan.

Yves Charpenel, pendakwa kerajaan Perancis yang terkenal sebelum ini pernah berkata sesiapa pun berhak untuk memfailkan aduan dan mahkamah akan meminta seorang hakim bebas menyiasat sejauhmanakah relevan aduan tersebut. Dalam masa sama Charpenel turut mengesahkan tiada sebarang perbicaraan kes Scorpene berlaku di negara ini.

Lanjut klik SINI

No comments:

Post a Comment