Sunday 8 April 2012

RM43 bilion jika mansuh PTPTN…campur janji-janji Buku Jingga pembangkang…jawabnya bangkrap negara


Kalau nak ikut kelentong pembangkang menjelang pilihanraya umum ke 13 ini…segalanya di Malaysia ini akan dikira percuma.Gula-gula mereka cuma janji…janji dan janji.

Senang cakap...kalau berani sahutlah cabaran terbaru yang dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Sabtu.

Berucap pada satu majlis di Batu Pahat beliau cabar pakatan pembangkang agar menyenaraikan ssemua janji yang mereka luahkan menjelang pilihanraya umum Mac 2008 lalu.

Juga katanya senaraikan janji-janji yang mereka sudah penuhi setakat ini.

Semua orang tahu baik di Selangor,Pulau Pinang,Kedah dan Kelantan,kalau diteliti memang kantoi.

Namun pembangkang tetap pembangkang.Mereka boleh buat muka seposen terus berjanji macam semua orang boleh diperbodohkan.

Jika dibuat perkiraan dari semua janji mereka dalam Buku Jingga nak selesai itu ini dalam masa 100 hari berkuasa…memang boleh bangkrap negara.

Mereka peduli apa janji…menang pilihanraya…lepas itu belakang kira.

Dalam bab   Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) satu lagi hal.Taktik mereka untuk pancing hati golongan muda jual janji akan bagi pendidikan percuma….yakni mansuh PTPTN.

Najib selaku Perdana Menteri dan Menteri Kewangan tentu tahu banyak mana wang negara yang terlibat kalau nak bagi percuma dan mansuh pinjaman itu.

Katanya pada program Jelajah Janji Ditepati itu jumlahnya ialah RM43billion.

Beliau menjelaskan dalam dunia ini setakat ini hanya ada tiga buah negara yang menanggung sepenuhnya pengajian tinggi rakyatnya seperti Norway.

 Tetapi Norway mengenakan cukai yang tinggi terhadap rakyatnya," katanya depan  50,000 rakyat di Stadium Batu Pahat .

Beliau berkata kerajaan tidak mahu membebankan rakyat dengan mengenakan cukai yang tinggi berikutan keputusan untuk menghapuskan PTPTN.

"Kita tidak mahu membebankan rakyat dengan cukai yang terlalu tinggi," katanya.

Najib berkata, pada ketika ini pun kerajaan menanggung kira-kira 90 peratus daripada kos pengajian tinggi rakyat, dengan PTPTN hanya digunakan untuk membayar yuran pengajian pelajar.

Sumber : Agenda Daily

No comments:

Post a Comment