Tuesday 19 February 2013

Isu kalimah: Haron Din dimaki kerana tak setuju



Kenyataan Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Harun Din cukup jelas. Beliau sanggup mempertahankan kalimah itu daripada dipergunakan oleh gereja Kristian Malaysia "sehingga ke akhir hayatnya.

Ungkapan yang sama pernah disuarakan oleh pemimpin DAP, Karpal Singh yang berkata "langkah mayat saya dahulu" jika PAS mahu menubuhkan negara Islam. Kini konsep negara Islam PAS sudah pun berkubur. Sebaliknya ditukar kepada konsep negara berkebajikan.

Karpal tetap bertegas mahu kalimah Allah digunakan untuk agama Kristian. Katanya, pendapat oleh golongan dalam Majlis Syura Ulama PAS hanyalah mewakili suara minoriti. Adakah suara majoriti dalam PAS mahukan kalimah itu dipergunakan oleh agama lain, selain Islam?

Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat sebelum ini berkata, majlis syura memutuskan ia tidak bersetuju kalimah itu digunakan oleh agama lain, namun tidak akan membantah dengan pendirian DAP dan PKR itu.

Abu Ubaidi mahu tanya dengan Nik Aziz, jika itu pun takut hendak tegur dan bantah, apakah akan terjadi nanti, jika Tok Guru memerintah Malaysia kelak?

Khabarnya ahli-ahli PAS pun sedang pening memerhatikan tindak-tanduk tok-tok guru mereka.

No comments:

Post a Comment