Sunday 16 December 2012

Bapa & Anak Kuasai Pemilihan DAP

Pasukan bapa dan anak Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng mendahului Jawatankuasa Eksekutif DAP Pusat (CEC) di Kongres DAP ke 16 yang diadakan di Pulau Pinang.

Walaupun sebelum ini, Pengerusi DAP, Karpal Singh cuba dijatuhkan dalam kepimpinan DAP pusat, namun keputusan pemilihan menyangkal dakwaan itu apabila beliau mendapat undi ketiga terbanyak, di samping anak sulungnya, Gobind Singh turut dilantik semula.

Penasihat DAP Lim Kit Siang mengutip undi paling banyak iaitu 1,607, diikuti oleh Guan Eng (1,576) manakala Pengerusi DAP Karpal Singh meraih 1,411.

Sementara itu, Naib Pengerusi DAP Dr Tan Seng Giaw, Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang P. Ramasamy, Pengerusi DAP Perak Ngeh Koo Ham, Exco Kerajaan Selangor, Ronie Liu, Adun Kota Raja, M.Manoharan dan Jeff Ooi (Ahli Parlimen Jelutong) tewas dalam pemilihan DAP hari ini.

Berikut adalah senarai 20 pemimpin yang dilantik sebagai anggota Jawatankuasa Eksekutif Pusat parti bagi sesi 2012-2015 pada Kongres DAP Kebangsaan ke-16.

1. Lim Kit Siang
2. Lim Guan Eng
3. Karpal Singh
4. Chong Chieng Jen
5. Anthony Loke Siew Fook
6. Vincent Wu Him Ven
7. Tan Kok Wai
8. Gobind Singh Deo
9. Tony Pua Kiam Wee
10. Datuk Teng Chang Kim
11. Fong Kui Lun
12. Nga Kor Ming
13. Chong Eng
14. Chow Kon Yeow
15. Liew Chin Tong
16. M. Kula
17. Boo Cheng Hau
18. Teresa Kok Suh Sim
19. Teo Nie Ching
20. Ngeh Koo Ham

Menurut laporan Antarapos, semua calon Melayu tewas dalam pemilihan DAP. Mereka adalah Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng, Zairil Khir Johari yang hanya memperolehi 305 undi.

Turut kalah adalah Senator Ariffin S.M. Omar yang mendapat 348 undi. Begitu juga dengan satu-satunya ahli dalam (CEC), Ahmad Ton juga turut tewas kali ini apabila hanya mampu meraih 347 undi.

Calon lain yang tewas ialah Harun Ahmad (28 undi), Solaiman Op Syed Ibrahim (98 undi) Tengku 
Zulpuri Shah (121 undi) Zulkifli Mohd Nor (215 undi) dan Roseli Abdul Gani (39 undi).

Keputusan kali ini memberi impak kepada ura-ura DAP mahu melebarkan parti itu kepada orang Melayu.
Ketika merasmikan kongres DAP pagi tadi, Guan Eng melahirkan hasrat untuk membangunkan DAP sebagai pilihan orang Melayu yang menurut beliau semakin berminat menyertai parti itu.

Apa yang jelas ialah perwakilan DAP yang rata-rata kaum Cina menolak calon Melayu untuk menduduki jawatan-jawatan utama dalam parti itu.

Antarapos turut melaporkan Lim Kit Siang turut tekejut dengan keputusan perwakilan menolak semua calon Melayu pada pemilihan parti itu.

“Saya tidak gembira juga dengan keputusan tersebut dan sedikit kecewa sebab (selain) perwakilan Melayu yang tidak menang dan juga ada dari Sabah dan Sarawak yang tidak menang,” kata Kit Siang kepada pemberita.

“Saya rasa kita perlu belajar dan lihat semula keputusan tersebut dan cuba atasinya semula supaya DAP dapat melihat semula perwakilan yang dicalonkan,” katanya.

Kit siang menegaskan keputusan itu bukan bererti sifat perkauman menebal dalam DAP tetapi lebih kepada bilangan calon yang ramai bertanding.

“Ini bukan bermakna DAP anti-Melayu tetapi kerana hanya ada 20 tempat kerusi sahaja dan saya rasa ini adalah satu keputusan yang sakit yang dibuat oleh perwakilan hari ini,” katanya.

Selain kesemua calon Melayu tewas, 15 daripada 18 calon kaum India juga kalah, termasuk Timbalan Menteri Pulau Pinang P.Ramasamy.

Abu Ubaidi: inikah yang dipanggil Multi-Racial Party yang sering dihebohkan oleh pucuk pimpinan parti mereka.

No comments:

Post a Comment