Friday 9 March 2012

Lynas : Fakta Vs Autaa

Pendedahan Ahli Parlimen Hulu Langat Dr Rosli Che Mat yang juga ahli Parlimen PAS mendakwa selama ini Ahli Parlimen PKR Kuantan Fauziah Salleh berbohong dan memanipulasikan fakta terhadap isu Lynas telah membuka mata banyak pihak.

Dr Rosli yang juga Pakar Radioaktif tegas menyatakan bahawa projek ini tidak berbahaya dan mengikut piawaian antarabangsa. Malah 10 panel bebas dari Agensi Tenaga Atom Sedunia telah memutuskan kilang nadir bumi ini selamat.

Berikut Abu Ubaidi berikan fakta-fakta asas penting yang perlu diketahui tentang Lynas :-
  1. Kilang Lynas bukan kilang nuklear. Ia hanya kilang biasa dan mengikut undang-undang Pengangkutan Antarabangsa bahan mentah Lynas adalah bukan bahan radioaktif kerana kandungan radioaktifnya tersangat rendah.
  2. Lynas tidak sama dengan Asian Rare Earth (ARE) di Bukit Merah. Bahan Mentah kilang ARE di Bukit Merah adalah bahan buangan industri bijih timah iaitu tahi bijih. Bahan mentah Lynas adalah tanah dari lombong dan bukan bahan buangan.
  3. Lynas telah mendapat kelulusan bina kilang di Australia tetapi tidak kormersial kerana kos yang tinggi dan kekurangan kemudahan asas seperti air, gas asli dan bahan kimia.
  4. Lynas mendapat kelulusan bina kilang di Gebeng kerana mempunyai kemudahan pelabuhan , bekalan gas asli yang sedia ada, bekalan air yang mencukupi dan wujud tenaga kerja mahir.
  5. Bahan sisa Lynas mengandungi kadar radioaktif yang sangat rendah dan tidak berbahaya kepada orang awam, alam sekitar dan pekerja. Walaupun bahan sisa ini tidak berbahaya, pihak berkuasa mewajibkan disimpan ditempat khas sebelum dikitar semula untuk dijadikan bahan pembuatan jalan.
  6. Selain China, kilang-kilang seperti Lynas yang sedang beroperasi di negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Kanada, Russia dan India.
Pakar yang arif tentang bidang ini sendiri memberi jaminan bahawa kilang nadir bumi ini selamat. mengapa hendak mengheratkan isu ini ke kancah politik. Adakah pandangan 10 pakar yang diketuai oleh Dr Tero Varjoranta dari Finland yang juga merupakan Pengarah Bahagian Bahan Bakar Nuklear dan Teknologi Limbah IAEA hendak dipertikaikan dan kita terima bulat-bulat pandangan Fauziah Salleh yang hanya mengambil peluang terhadap isu ini demi survival politik beliau.

No comments:

Post a Comment