Friday 30 March 2012

Lynas : Dunia Mentertawakan Malaysia

Tindakan pembangkang mempolitikkan isu pembinaan kilang memproses nadir bumi secara tidak rasional dengan meminggirkan fakta saintifik menyebabkan dunia mentertawakan Malaysia. Pakar Teknologi Nuklear dalam Perubatan iaitu Prof. Datuk Dr Proom Proomwichit telah mengakui bahawa pembinaan kilang Lynas di Kuantan tidak membawa sebarang kemudaratan kepada kawasan sekitarnya kerana ia hanya menyebarkan radiasi dalam kadar minimum.

Sekiranya pandangan Proom yang sudah berkhidmat selama 23 tahun dalam bidang keselamatan reaktor nuklear dan keselamatan nuklear boleh disanggah dan adakah kita ingin menerima pakai pandangan Mahfuz Omar, Fauziah Salleh, Lim Keat Siang serta kuncu-kuncu mereka dalam pembangkang?. Pembangkang bertindak seolah-olah mahu memperjuangkan keselamatan alam sekitar tapi dalam masa yang sama, terlibat dengan aktiviti penyelewengan pasir yang juga merosakan alam sekitar.

Dalam pembangkang oarng yang cerdik pandai tidak akan popular. Yang popular adalah orang-orang yang hanya pandai bercakap untuk memutarbelitkan setiap isu demi survival politik mereka. Contoh, orang cerdik lulusan sains nuklear, Dr Che Rosli Che Mat yang juga Ahli Parlimen PAS Hulu Langat tidak diberi ruang untuk bercakap dan membuat penjelasan. Sebaliknya orang yang jahil tentang ilmu sains nuklear seperti Fauziah Salleh yang galak bercakap dan dijulang sebagai heroin PAS,PKR serta DAP.

No comments:

Post a Comment