Tuesday 21 February 2012

Kapal Israel di Malaysia???

Beberapa blog pro pembangkang termasuk malaysiakini.com telah melaporkan berita tentang kemasukan dua buah kapal israel di Pelabuhan Barat , Pelabuhan Klang. Untuk mengetahui sesebuah kapal dari negara mana bukannya perkara susah. Lihat sahaja kapal anda sudah boleh tahu tetapi dengan syarat anda seorang yang tahu ilmu pengetahuan am.

Setiap kapal akan mengibarkan bendera negara dimana kapal tersebut berdaftar sepanjang hayat kapal berkenaan. Jika kapal tersebut didaftarkan di Pelabuhan Klang, maka kapal itu akan mengibarkan bendera Malaysia dan kapal itu adalah kapal Malaysia. Bendera negara berdaftar kebiasaannya akan dikibar di bahagian buritan kapal atau di wheel bridge.

Sekarang akan jelaskan kepada rakyat Malaysia tentang dua kapal berkenaan.

ZIM USA
 
 Maklumat kapal yang dipetik dari  http://www.marinetraffic.com
 
Dalam maklumat berkenaan dinyatakan flag (bendera) kapal berkenaan adalah Liberia. Ini bermakna kapal itu adalah kapal Liberia dan bukannya kapal Israel seperti yang dikelentong oleh bloggers pembangkang  kepada sekumpulan pemberita hari ini. Jika kapal itu kapal israel maka benderanya akan dinyatakan bendera israel.

ZIM USA MONROVIA
 
Gambar atas secara jelas di bahagian buritan kapal menunjukkan kapal Zim USA berdaftar di Monrovia. Untuk pengetahuan pak pandir-pak pandir pembangkang, Monrovia adalah sebuah bandar pelabuhan di Liberia. Setakat ini Monrovia tidak pernah wujud di israel.

ZIM ATLANTIC
 

 
Semuanya telah terjawab. Dengan bukti-bukti yang kemukakan,  terpulanglah kepada rakyat Malaysia untuk menilai siapa yang berbohong ? Pastinya puak2 PKR ni memang pandai alihkan isu demi survival bos mereka Anwar Ibrahim.


Sumber : selangordaily.com

No comments:

Post a Comment